LÁTHATATLAN FILMEK KLUBJA
MEGFORDÍTOTT NARRATÍVÁK – ÚJ IRÁNYOK AZ ELBESZÉLÉSBEN
2012. június 3-án vasárnap 18h-tól a Téli Kertemben!
A belépés INGYENES!
Kurátor: Bruce Posner
A DVD-gyűjtemény producere: David Shepard
A Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941 című gyűjtemény azoknak a mindeddig ismeretlen amerikai filmkészítőknek a tevékenységét fedezi fel, akik az Egyesült Államokban és külföldön dolgoztak a mozi feltalálásától a II. Világháborúig. Az avantgárd művészek produkcióit – ahogyan a filmgyártás minden szintjén működő professzionális filmrendezők és amatőr filmkészítők együttműködtek egymással – az innovativitás és az (oly gyakori) ellentmondásosság nézőpontjaiból mutatjuk be. Létrejöttük óta e filmek közül sok nem volt elérhető, néhányat nyilvánosan soha nem is vetítettek, és másolatokban sem volt hozzáférhető egészen mostanáig. A világ vezető filmarchívum-gyűjteményei közül hatvan a New York-i Anthology Film Archivesszal együttműködve élesztette fel a mai közönség számára a filmtörténetnek ezt a sokáig ismeretlen és elhanyagolt időszakát.
IV. MEGFORDÍTOTT NARRATÍVÁK – ÚJ IRÁNYOK AZ ELBESZÉLÉSBEN
Olyan korai alkotók, mint D. W. Griffith és Lois Weber, az ötcentes mozik közönségbarát melodrámáin keresztül a filmes elbeszélés radikális nyelvét fejlesztették ki. Kísérleti fantáziák jelentek meg olyan független filmekben, mint a Holdföld (1923-26 körül), Altatódal (1929) és A híd (1929-30). A Nagy Gazdasági Válság korszakának társadalmilag öntudatos filmkészítői újraformálták a dráma műfaját, mint Josef Berne búskomor Fekete hajnala (1933), Strand és Hurwitz vitriolos Szülőföldje (1937-41): mindegyikük a nyers valóságot ábrázolja. A paródia és szatíra otthagyja a nyomát Theodore Huff Kis italján (1932) és Barlow, Hay és Le Roy Még te is én vagyok című filmjén (1937). David Bradley Saki Sredni Vashtarja (1940-43) pedig véletlenszerű posztmodern szemléletével vált a korát megelőző filmmé.
Filmek:
1. Ház zárt redőnyökkel, (1910) D. W. Griffith
2. Bizonytalanság, (1913) Lois Weber, Phillips Smalley
3. Holdföld, (1923-26 körül) Neil McGuire, William A. O’Connor
4. Altatódal, (1929) Boris Deutsch
5. A híd, (1929-30) Charles Vidor
6. Kis ital, (1932) Theodore Huff
7. Fekete hajnal: „Címek”, „Szántás”, „A nap vége”, „Egy éjszakai emlékezés”, (1933) Josef Berne
8. Szülőföld: „Megvásárolt és kifizetett”, „A menetelésen”, „Kis emberek milliói”, „Egy ember meggyilkolása”, (1937-41) Leo Hurwitz, Paul Strand
9. A világ ma: fekete légió, (1936-37) Nykino
10. Még te is én vagyok (1937) Roger Barlow, Harry Hay, Le Roy Robbins
11. Iskolapélda, (1941) Christopher Young
12. Saki Sredni Vashtar, (1940-43) David Bradley
(Fekete-fehér, USA, 155 perc)
A vetítést bevezeti: Sőrés Zsolt
A belépés INGYENES!
A filmeket DVD-ről vetítjük.
A filmek információs vetítés keretében kerülnek bemutatásra.
Helyszín:
TÉLI KERTEM 1074 Budapest, Dohány utca 28.
Tel.: (+36-1) 781 6510
E-mail: telikertem@gmail.com
MEGFORDÍTOTT NARRATÍVÁK – ÚJ IRÁNYOK AZ ELBESZÉLÉSBEN
2012. június 3-án vasárnap 18h-tól a Téli Kertemben!
A belépés INGYENES!
Kurátor: Bruce Posner
A DVD-gyűjtemény producere: David Shepard
A Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941 című gyűjtemény azoknak a mindeddig ismeretlen amerikai filmkészítőknek a tevékenységét fedezi fel, akik az Egyesült Államokban és külföldön dolgoztak a mozi feltalálásától a II. Világháborúig. Az avantgárd művészek produkcióit – ahogyan a filmgyártás minden szintjén működő professzionális filmrendezők és amatőr filmkészítők együttműködtek egymással – az innovativitás és az (oly gyakori) ellentmondásosság nézőpontjaiból mutatjuk be. Létrejöttük óta e filmek közül sok nem volt elérhető, néhányat nyilvánosan soha nem is vetítettek, és másolatokban sem volt hozzáférhető egészen mostanáig. A világ vezető filmarchívum-gyűjteményei közül hatvan a New York-i Anthology Film Archivesszal együttműködve élesztette fel a mai közönség számára a filmtörténetnek ezt a sokáig ismeretlen és elhanyagolt időszakát.
IV. MEGFORDÍTOTT NARRATÍVÁK – ÚJ IRÁNYOK AZ ELBESZÉLÉSBEN
Olyan korai alkotók, mint D. W. Griffith és Lois Weber, az ötcentes mozik közönségbarát melodrámáin keresztül a filmes elbeszélés radikális nyelvét fejlesztették ki. Kísérleti fantáziák jelentek meg olyan független filmekben, mint a Holdföld (1923-26 körül), Altatódal (1929) és A híd (1929-30). A Nagy Gazdasági Válság korszakának társadalmilag öntudatos filmkészítői újraformálták a dráma műfaját, mint Josef Berne búskomor Fekete hajnala (1933), Strand és Hurwitz vitriolos Szülőföldje (1937-41): mindegyikük a nyers valóságot ábrázolja. A paródia és szatíra otthagyja a nyomát Theodore Huff Kis italján (1932) és Barlow, Hay és Le Roy Még te is én vagyok című filmjén (1937). David Bradley Saki Sredni Vashtarja (1940-43) pedig véletlenszerű posztmodern szemléletével vált a korát megelőző filmmé.
Filmek:
1. Ház zárt redőnyökkel, (1910) D. W. Griffith
2. Bizonytalanság, (1913) Lois Weber, Phillips Smalley
3. Holdföld, (1923-26 körül) Neil McGuire, William A. O’Connor
4. Altatódal, (1929) Boris Deutsch
5. A híd, (1929-30) Charles Vidor
6. Kis ital, (1932) Theodore Huff
7. Fekete hajnal: „Címek”, „Szántás”, „A nap vége”, „Egy éjszakai emlékezés”, (1933) Josef Berne
8. Szülőföld: „Megvásárolt és kifizetett”, „A menetelésen”, „Kis emberek milliói”, „Egy ember meggyilkolása”, (1937-41) Leo Hurwitz, Paul Strand
9. A világ ma: fekete légió, (1936-37) Nykino
10. Még te is én vagyok (1937) Roger Barlow, Harry Hay, Le Roy Robbins
11. Iskolapélda, (1941) Christopher Young
12. Saki Sredni Vashtar, (1940-43) David Bradley
(Fekete-fehér, USA, 155 perc)
A vetítést bevezeti: Sőrés Zsolt
A belépés INGYENES!
A filmeket DVD-ről vetítjük.
A filmek információs vetítés keretében kerülnek bemutatásra.
Helyszín:
TÉLI KERTEM 1074 Budapest, Dohány utca 28.
Tel.: (+36-1) 781 6510
E-mail: telikertem@gmail.com
Megjegyzések
Megjegyzés küldése