Ugrás a fő tartalomra

LÁTHATATLAN MOZI: A KORAI AMERIKAI AVANTGÁRD FILM 1894-1941 - I. RÉSZ

LÁTHATATLAN FILMEK KLUBJA

LÁTHATATLAN MOZI: A KORAI AMERIKAI AVANTGÁRD FILM 1894-1941 - I. RÉSZ

2012. május 6. vasárnap 18h-tól a Téli Kertemben

A belépés INGYENES!

Kurátor: Bruce Posner

A DVD-gyűjtemény producere: David Shepard

A "Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941" azoknak a mindeddig ismeretlen amerikai filmkészítőknek a tevékenységét fedezi fel, akik az Egyesült Államokban és külföldön dolgoztak a mozi feltalálásától a II. Világháborúig. Az avantgárd művészek produkcióit - ahogyan a filmgyártás minden szintjén működő professzionális filmrendezők és amatőr filmkészítők együttműködtek egymással - az innovativitás és az (oly gyakori) ellentmondásosság nézőpontjaiból mutatjuk be. Létrejöttük óta e filmek közül sok nem volt elérhető, néhányat nyilvánosan soha nem is vetítettek, és másolatokban sem volt hozzáférhető egészen mostanáig. A világ vezető filmarchívum-gyűjteményei közül hatvan a New York-i Anthology Film Archivesszal együttműködve élesztette fel a mai közönség számára a filmtörténetnek ezt a sokáig elhanyagolt időszakát.

I. A MECHANIZÁLT SZEM – TECHNIKAI ÉS FORMAI KÍSÉRLETEK

A mozgóképek dinamikus minőségeit a technika és a forma újszerű kísérleteiben tárták fel az operatőrök és a filmkészítők. James White, Billy Bitzer és Frederick Armitage korai filmoperatőrök olyan kísérleti forgatási módszereket mutattak be, amelyek a korabeli közönséget felzaklatták. Más független vállalkozások kreatív színpadi előadáson, szerkesztésen és nyomtatáson keresztül hoztak létre olyan képkezelést, mint amilyen például egy meglepő három-képernyős ciné poem, amit előre jelzett pl. Abel Gance "Napoléon"-ja is. Walker Evans fényképész, Emlen Etting festő, Jerome Hill zenész, a Nykino és Artkino filmes vállalkozások kísérletei a világot a fluktuáció folytonosságában veszik fel. Nagyívű, az absztrakt és a természetes mozgásokról szóló filmtanulmányában, az "Egy fiatalember portréjá"-ban (1925-31) Henwar Rodakiewicz rendkívül extrém megközelítést valósított meg.

Filmek:
1. Párizsi kiállítás-filmek: Az Eiffel Torony a Trocadero palotából, Az Elektromosság Palotája, Champs de Mars, Az Eiffel Torony panorámája, Jelenet az Eiffel Toronyban felemelkedő liftből, (1900) James White, Edison Manufacturing Co.
2. Nissen kapitány átmegy a Niagara vízesés Whirlpool zúgóin, (1901) ismeretlen alkotó, Edison Manufacturing Co.
3. Lefelé a Hudsonön, (1903) Frederick S. Armitage, A. E. Weed, American Mutoscope and Biograph Co.
4. A szellemvonat, (1903) ismeretlen alkotó, American Mutoscope and Biograph Co.
5. Westinghouse Művek, Panoráma nézet, Utcai Autó Motorműhely, (1904) G. W. „Billy” Bitzer, American Mutoscope and Biograph Co.
6. Fiatalon, a magányos tenger mellett, (1924-25 körül) ismeretlen alkotó
7. Melódia a parádén, (1936 körül) ismeretlen alkotó
8. La Cartomancienne, (1932 körül) Jerome Hill
9. Pite az égen, (1934-35) Nykino
10. Úti jegyzetek, (1932) Walker Evans
11. Olaj – mozgásszimfónia, (1932) Artkino
12. Vers 8, (1932-33) Emlen Etting
13. Vihar, (1942-43) Paul Burnford
14. Egy fiatalember portréja: Első tétel, Második tétel, Harmadik tétel, (1925-31) Henwar Rodakiewicz

(Fekete fehér és színezett, USA, 161 perc)

A vetítést bevezeti: Sőrés Zsolt

A filmeket DVD-ről vetítjük.


A filmeket információs vetítés keretében mutatjuk be.


Helyszín:
Téli Kertem 
1074 Budapest, Dohány utca 28.
Tel.: (+36-1) 781 6510
E-mail: telikertem@gmail.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

HELIKON 2010/3.: A félre-értelmezett futurizmus / Il futurismo mal-interpretato / Futurism Mis-Interpreted

A KÖTET SZEPTEMBER KÖZEPÉTŐL LESZ KAPHATÓ A BOLTOKBAN! A portrait of Filippo Tommaso Marinetti (Alexandria, Egypt, December 22, 1876 – Bellagio, Italy, December 2, 1944) A félre-értelmezett futurizmus  Általában már ismeretesek a futurizmus fellépésének főbb mozzanatai, kiáltványai, radikális programpontjai, radikális retorikája, és egyre ismertebbek a futurizmus radikális utópiájának alapelképzelései, főbb céljai és komponensei. Így történelmi távlatban már kézenfekvő lehet számunkra, hogy a korban fennálló, intézményesült kulturális, egzisztenciális, anyagi érdekek és értékrendek brutális retorikai megtámadása a fennálló intézményrendszer totális ellenállásába ütközött. Mivel ez az ellenállás - az intézményes érdekek hosszú távú fennállása okán - hosszan fennmaradt, nyilvánvalónak tekinthető, hogy a futurizmus programjának és virulens irodalmi-művészeti tevékenységének évtizedei alatt az irányzat általános, illetve esetenként sajátos diszkreditálása releváns kulturálpoli...

John Butcher on Free Improvisation – John Butcher a szabadimprovizációról (1998)

John Butcher 15 Simple Statements on Free Improvisation – with Illustrations and Contradictions* John Butcher: Asymptotic Freedom, for feedback saxophone, snare drum, guitar & e-bow. A response to the work of Gustav Metzger. Self Cancellation, Install, Glasgow. 2008. © Philip Berryhill, 2008 1. Group improvisation involves an attempt to make music that no one player could imagine. It should force the musicians beyond their own conceptions. 2. Each player should equally be able to affect the content, form and direction of the music at any moment. 3. The physicality of sound production is inescapably connected with the creation, not just the execution, of the music. 4. Free improvised music is necessarily spontaneous, but is built on a background of years of study, experiment, thought and experience. 5. There exists the possibility of trying to play a music with no history. 6. Free improvisation shows that complexity is actually very natural. 7. Contemporary music seems t...

DAI KO MYO, avagy a nagy és sima fény északája: Franz HAUTZINGER (AT) & SŐRÉS Zsolt, KRISTÓF Márton /12z/, JANCA Ákos & JANCA Lili, The Couple

✖ DAI KO MYO, avagy a nagy és sima fény északája: Franz HAUTZINGER (AT) & SŐRÉS Zsolt, KRISTÓF Márton /12z/, JANCA Ákos & JANCA Lili, The Couple ✖ In memoriam Daniel Buess (1976-2016) 2016. április 28. csütörtök, 20:30 Auróra (1084 Budapest, Auróra utca 11.)  Program: ░ 1. – DAI avagy a „nagy”: JANCA Ákos & JANCA Lili ░ 2. – KO avagy a „sima és fényes”: KRISTÓF Márton /12z/: haiku wreath #3 ░ 3. – MYO avagy az „erős fény”: Franz HAUTZINGER & SŐRÉS Zsolt (AT – H) ░4. – The Couple avagy az „éjszaka": BERKÓ Gábor, ESZES Viktória A DAI KO MYO a Reikiben maga a mesterszimbólum, a legmagasabb vibráció, az erő, a gyógyulás és a szellemi, az anyagtalan, az érzékfölötti jelképe, amikor is a spirituális lélek gyógyulását a psziché és a test megújulása követi. A DAI KO MYO egyúttal maga a „nagy megvilágosodás”, a „tisztán ragyogó fény” is. A koncertet a Bázelben 2016. február 7-én, alig negyvenévesen váratlanul elhunyt Daniel Buess zeneszerző, dobos em...