Ugrás a fő tartalomra

LÁTHATATLAN MOZI: A KORAI AMERIKAI AVANTGÁRD FILM 1894-1941 - III. RÉSZ


LÁTHATATLAN FILMEK KLUBJA

LÁTHATATLAN MOZI: A KORAI AMERIKAI AVANTGÁRD FILM 1894-1941 - III. RÉSZ

2012. május 20-án vasárnap 18h-tól a Téli Kertemben!

A belépés INGYENES!

Kurátor: Bruce Posner
A DVD-gyűjtemény producere: David Shepard

A Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941 azoknak a mindeddig ismeretlen amerikai filmkészítőknek a tevékenységét fedezi fel, akik az Egyesült Államokban és külföldön dolgoztak a mozi feltalálásától a II. Világháborúig. Az avantgárd művészek produkcióit - ahogyan a filmgyártás minden szintjén működő professzionális filmrendezők és amatőr filmkészítők együttműködtek egymással - az innovativitás és az (oly gyakori) ellentmondásosság nézőpontjaiból mutatjuk be. Létrejöttük óta e filmek közül sok nem volt elérhető, néhányat nyilvánosan soha nem is vetítettek, és másolatokban sem volt hozzáférhető egészen mostanáig. A világ vezető filmarchívum-gyűjteményei közül hatvan a New York-i Anthology Film Archivesszal együttműködve élesztette fel a mai közönség számára a filmtörténetnek ezt a sokáig elhanyagolt időszakát.

III. FÉNYRITMUSOK - ZENE ÉS ABSZTRAKCIÓ

Azok a művészek és filmkészítők, akiket izgattak a fény elvont minőségei, feltárták a mozi ritmikus elemeit. Az amerikai avantgárd klasszikus szerzőit, a Le retour à raison (1923), a Ballet mécanique (1923-24), az Anémic cinéma (1926) és az Une nuit sur le Mont Chauve (1934) alkotóit végül elismerték Európában készült filmjeikért, „magasművészeti” teljesítményeikért. Ralph Steiner, Mary Ellen Bute, Douglass Crockwell, Dwinell Grant és George Morris úttörő absztrakt filmjeit az Ernst Lubitsch, Slavko Vorkapich és Busby Berkeley által létrehozott lélegzetelállítóan látványos hollywoodi montázsokkal vetjük össze. Most első alkalommal látható DVD-videóról Fernand Léger és Dudley Murphy Ballet mécanique című, kép és hang igazi kakofóniáját megvalósító filmje George Antheil zeneszerző eredeti, 1924-es zenéjével!

Filmek:
1. Le retour à raison, (1923) Man Ray 2. Ballet mécanique, (1923-24) Fernand Léger, Dudley Murphy
3. Anémic cinéma, (1924-26) Rrose Sélavy (Marcel Duchamp)
4. Looney lencsék: Anamorfikus emberek, (1927) Al Brick
5. Az olvasztótégelyből, (1927) ismeretlen alkotó
6. H2O, (1929) Ralph Steiner
7. Szörf és hínár, (1929-30) Ralph Steiner
8. Vorkapich montázs sorozatok: „Fúriák”, (1934) „Egy hollywoodi extra öröksége”, „Horizonttánc”, (1928) „Pénzgép”, (1929) „Tiltás”, (1929)  A szentjánosbogár 'Vorkapich-változat'”, (1937)  „A szentjánosbogár 'MGM-változat'”, (1937) Májusidő, (1937) „Fény és absztrakció”, (1928-37) Slavko Vorkapich
9. Ez tehát Párizs, (1926) Ernst Lubitsch
10. Fényritmusok, (1930) Francis Bruguière
11. Une nuit sur le Mont Chauve (1934) Alexandre Alexeieff, Claire Parker
12. Ritmus fényben, (1934) Mary Ellen Bute, Ted Nemeth, Melville Webber
13. Szinkronómia No. 2, (1936) Mary Ellen Bute, Ted Nemeth
14. Parabola (1937) Rutherford Boyd, Mary Ellen Bute, Ted Nemeth
15. Rivaldafény parádé a „Vízesés által”-ban, (1933) Busby Berkeley
16. Glens Falls jelenet (1937-46) Douglass Crockwell
17. Egyszerű sorsszerű absztrakciók, (1937-40) Douglass Crockwell
18. Absztrakt filmek, (1937-47) George L. K. Morris
19. Scherzo (1939) Norman McLaren
20. Kompozíció No 1.: Themis, (1940) Dwinell Grant
21. Kompozíció No 2.: Contrathemis, (1941) Dwinell Grant
22. 1941, (1941) Francis Lee
23. A tenger hangulatai, (1941) Slavko Vorkapich, John Hoffman

(Fekete fehér és színes, USA, 168 perc)

A vetítést bevezeti: Sőrés Zsolt

A filmeket DVD-ről vetítjük.

A filmek információs vetítés keretében kerülnek bemutatásra.

Helyszín:
Téli Kertem 1074 Budapest, Dohány utca 28.
Tel.: (+36-1) 781 6510
E-mail: telikertem@gmail.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

JazzaJ / EIIEKTRIIK

JazzaJ / EIIEKTRIIK Wednesday, October 9, 2019 at 7 PM – 10:00 PM Auróra Auróra utca 11. 1084 Budapest Hungary ***scroll down for English*** Némi kihagyás után újra megnyílik előttünk a JAZZAJ sötét oldala. Kísérleti elektronika analóg és digitális útvesztőjébe kísérjük gyanútlan közönségünket. Az Auróra pincéjéből nyíló labirintus bejáratánál az Ex You dobosa, az újvidéki Filip Đurović osztja meg velünk magnószalagok keltette analóg hanghullámait. A szónikus intelmek feldolgozása után magabiztosan vágunk neki utunknak, mígnem egy titkos átjárón keresztül a Mákó Rozi—Kristóf Marci duó hipnotikusan dezorientáló produkciójának hatására elfelejtjük, hova is indultunk. Egy hirtelen kanyar után óriási terembe érkezünk, ahol Eric Cordier és Sőrés Zsolt nem létező rezonanciákkal rajzolják újra a valóság térképét, mígnem egyszercsak újra a nyolcadik kerületi utcákon találjuk magunkat... Filip Đurović (SRB) - magnószalagok, elektronika • Mákó Rozi - elektronika Kristóf Marci -

ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS – THE WASP BOUTIQUE (2LP+DVD+DOWNLOAD CODE, pH-22)

PRESS RELEASE: FEBRUARY 2014 ARTIST: ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS ALBUM TITLE: THE WASP BOUTIQUE LABEL: PERIPHERAL CONSERVE (pH-22) FORMAT: DOUBLE VINYL (500 copies with DIGITAL DOWNLOAD CODE). Copies will come with a DVD of a portrait film of the two musicians by Douglas Hart and Peter Strickland. DISTRIBUTION: The state51 Conspiracy from MARCH, 2014 Outer design and disc labels: Babs Santini TRACKS: Side A 1. Was ist los da oben? 13:16 2. 100gr de protéine 11:59 Side B 3. Saute! 4:44 4. Sorry, it’s illegal 15:30 Side C 5. 20th September 13:02 6. Sans Parole 9:48 Side D 7. Luvoco 15:20 Total playing time: 83:44 Art-Errorist (Jean-Hervé Péron) : lyrics / vocals, bass guitar, acoustic guitar, trumpet, cavaquinho, psalterion, loops, samples, oil barrel, thermic chainsaw, hammerdrill, effects Zsolt Sőrés (Ahad) : viola, circuit bent toys, home-mades, ”lo-fi” synthesizers, crackle box, Korg DS-10, theramin, dictaphone tapes, percussions, sonorous objects,

John Butcher on Free Improvisation – John Butcher a szabadimprovizációról (1998)

John Butcher 15 Simple Statements on Free Improvisation – with Illustrations and Contradictions* John Butcher: Asymptotic Freedom, for feedback saxophone, snare drum, guitar & e-bow. A response to the work of Gustav Metzger. Self Cancellation, Install, Glasgow. 2008. © Philip Berryhill, 2008 1. Group improvisation involves an attempt to make music that no one player could imagine. It should force the musicians beyond their own conceptions. 2. Each player should equally be able to affect the content, form and direction of the music at any moment. 3. The physicality of sound production is inescapably connected with the creation, not just the execution, of the music. 4. Free improvised music is necessarily spontaneous, but is built on a background of years of study, experiment, thought and experience. 5. There exists the possibility of trying to play a music with no history. 6. Free improvisation shows that complexity is actually very natural. 7. Contemporary music seems t