Ugrás a fő tartalomra

„EMPIRE” - AHAD’S MASTERS GARDEN a "Múzeumok éjszakáján"

Múzeumok éjszakája 2009
Elektroakusztikus koncert Andy Warhol "Empire" című filmjére
  • IMPEX - Kortárs Művészeti Szolgáltató, KÉK - Kortárs Építészeti Központ
  • Date: 20 June 2009
  • Time: 19:00 - 20:00
  • Location: Novus Művészeti Iskola
  • Street: Olof Palme sétány 3.
  • Town/City: Budapest, Hungary



A "PÁRHUZAMOSOK TALÁLKOZÁSA" eseménysorozat keretében:

„EMPIRE” - AHAD’S MASTERS GARDEN
a "Múzeumok éjszakáján"

Az AHAD/FÜLE/DESPERA/SUGO (Magyarország/Japán) kvartett koncertje Andy Warhol "Empire" című filmjére




- AHAD a.k.a. SŐRÉS ZSOLT --- mélyhegedű, áramkör-átkötött és egyedi készítésű hangszerek, hadászati kommunikációs vevő, rádióadó, rádió, szignálgenerátor, Korg DS-10, Gakken SX-150, Crackle Box, (átalakított és eredeti) Buddha Machine 2.0, válogatott ütőhangszerek, hang, kontaktmikrofonok, elektromos tanpura, egyedi készítésű moto- és rugofon, effektek, objektek;
- FÜLE CSABA --- hadászati kommunikációs vevő, hanggenerátor, szignálgenerátor, függvénygenerátor, elektromechanikus gong, saját építésű effektek és négyszögjel-theremin, analóg szintetizátor, egyedi készítésű motofon.
- MASUDA "DESPERA" KEISUKE --- gitár, effektek
- YOSHIDA "SUGO" TAKAYOSHI --- gitár, effektek


---------
E M P I R E
Fekete-fehér USA némafilm, 60 perc, 1964 (24 kép/sec változat). A felvétel 1964. június 25-én készült a Time-Life Building 41. emeletéről.
Rendező: ANDY WARHOL, társrendező: JOHN PALMER, operatőr: JONAS MEKAS, produkciós koordinátor: HENRY ROMNEY
----------


Az "Ahad’s Masters Garden" projektben szereplő filmek a maguk korában újragondolták az álló- és a mozgókép absztrakt lehetőségeit nem utolsó sorban azért, hogy a film nyelvét megújítsák, a szimulált, spektakuláris „gyártott” képeket katartikus-asszociatív, kreatív „humanisztikus” vizualitással cseréljék fel.


Andy Warhol filmjei a világról alkotott azon elképzelésnek a konceptuális gyümölcsei, amely már kiegyezett a klónozással és a standardizációval. Korai experimentális némafilmjei nem geometrikusan minimalisták, nem strukturalisták: néma képei (időnként azoknak a repetíció során lassan változó sorozatai) az időt adják hozzá a kép teréhez, ám ez a tér alapvetően a fogyasztási tárgyat a törmelékesség értékére emelő popművész antropológiájával van kitöltve.


Andy Warholnak, a 20. század második fele egyik legnagyobb hatású művészének enigmatikus-asszociatív, és talán leghíresebb filmje az "Empire" (eredetileg 485 perces, de ma már csak egyórás változatban látható) a több valóságsíkra osztott, de egyetemes világ feltárásával magáról a „vizuális látásról” és a komplex érzékelésről szól. Az egyetlen beállításban felvett film az Empire State Buildingről minimalizmus nagyon sok történéssel: radikális meditáció a film téridejéről és anyagszerűségéről. (Ám azt se feledjük, hogy a World Trade Center tragikus sorsától függetlenül az ESB mindig is New York, a civilizált amerikai világ egyik legfőbb szimbóluma maradt.)


Ahad, Füle Csaba, valamint az elmúlt hetekben Magyarországon is sikerrel turnézott Uramichi japán pszichedelikus rockzenekar két tagja, Masuda „Despera” Keisuke, Yoshida „Sugo” Takayoshi egyedülálló hangkörnyezetet teremt a furcsa, emblematikus épületet rögzítő radikális cinema verité köré. Többek között ún. „Numbers Stations” (titokzatos, meghatározatlan identitású rövidhullámú rádióállomások, amelyeket különböző „ügynökségek” működtetnek, így kommunikálva „földi” kémeikkel) élő vételeivel és az így kapott hanganyagok élő manipulációival. (Ezek az állomások – az ábécén alapuló – gyakran mesterségesen generált, főleg női hangon felolvasott számsorokat, szavakat, betűket/hangokat, szignálokat, zajokat, zene-töredékeket, Morse-jeleket sugároznak.) A projektben ugyanakkor felhasználunk más rádióamatőr-szignálokat és szekvenciákat, hangmodulációkat tartalmazó hangminta-anyagot mindabból, amit ez az analóg technológia lehetővé tesz, valamint középhullámú rádióhangokat, egyedi készítésű hangszereket és zörejimprovizációkat.


Ugyanakkor az "Ahad’s Masters Garden" projekt nem csupán az experimentális filmművészet mesterei előtt kíván tisztelegni, hanem – az eredeti rendezői szándékok szerint is zene nélküli némafilmnek készült alkotásokhoz hozzárendelve – a multimedialitás közös terében a hangi manifesztáció eszközével kísérli meg a mozgóképsorokat analizálni, számunkra is személyessé tenni, saját történelmi korukból kiléptetni, a 20. századból a 21. századba átmenteni. Nem csupán alternatív filmzene-projektről van szó, sokkal inkább a filmek hatására létrejött önálló hangművekről, „audionális filmekről.”


Az "Ahad’s Masters Garden" közvetlen előzménye mindenképpen a 2002-2003-ban megvalósított "Angersonix" (Kenneth Anger filmjeinek újrahangosítása) volt, amelyet Magyarországon kívül Szlovákiában és Németországban is bemutattak. Magának a projektnek az élő installáció/koncert változata 2006-ban indult és először a békéscsabai "X. Csalánleves Instant Művészeti Fesztiválon" került bemutatásra, majd a "III. BÉB – A Borzongás Éjszakája a Bem Moziban" minifesztivál, a TÁP Színház „Alone Together” est stb. után a 2007-es Múzeumok Éjszakáján is láthatta a közönség a Ludwig Múzeumban vagy hallhatta azóta a Don’t Eat Grouppal közös performanszok ill. egyéb, pl. rádióművészeti események alkalmával.


A Múzeumok éjszakája a Novus Művészeti Iskolában az IMPEX és a KÉK - Kortárs Építészeti Központ szervezésében további programjai:
http://www.impex-info.org/index.html


----
http://kek.org.hu/
http://www.muzeumokejszakaja.hu/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

JazzaJ / EIIEKTRIIK

JazzaJ / EIIEKTRIIK Wednesday, October 9, 2019 at 7 PM – 10:00 PM Auróra Auróra utca 11. 1084 Budapest Hungary ***scroll down for English*** Némi kihagyás után újra megnyílik előttünk a JAZZAJ sötét oldala. Kísérleti elektronika analóg és digitális útvesztőjébe kísérjük gyanútlan közönségünket. Az Auróra pincéjéből nyíló labirintus bejáratánál az Ex You dobosa, az újvidéki Filip Đurović osztja meg velünk magnószalagok keltette analóg hanghullámait. A szónikus intelmek feldolgozása után magabiztosan vágunk neki utunknak, mígnem egy titkos átjárón keresztül a Mákó Rozi—Kristóf Marci duó hipnotikusan dezorientáló produkciójának hatására elfelejtjük, hova is indultunk. Egy hirtelen kanyar után óriási terembe érkezünk, ahol Eric Cordier és Sőrés Zsolt nem létező rezonanciákkal rajzolják újra a valóság térképét, mígnem egyszercsak újra a nyolcadik kerületi utcákon találjuk magunkat... Filip Đurović (SRB) - magnószalagok, elektronika • Mákó Rozi - elektronika Kristóf Marci -

ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS – THE WASP BOUTIQUE (2LP+DVD+DOWNLOAD CODE, pH-22)

PRESS RELEASE: FEBRUARY 2014 ARTIST: ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS ALBUM TITLE: THE WASP BOUTIQUE LABEL: PERIPHERAL CONSERVE (pH-22) FORMAT: DOUBLE VINYL (500 copies with DIGITAL DOWNLOAD CODE). Copies will come with a DVD of a portrait film of the two musicians by Douglas Hart and Peter Strickland. DISTRIBUTION: The state51 Conspiracy from MARCH, 2014 Outer design and disc labels: Babs Santini TRACKS: Side A 1. Was ist los da oben? 13:16 2. 100gr de protéine 11:59 Side B 3. Saute! 4:44 4. Sorry, it’s illegal 15:30 Side C 5. 20th September 13:02 6. Sans Parole 9:48 Side D 7. Luvoco 15:20 Total playing time: 83:44 Art-Errorist (Jean-Hervé Péron) : lyrics / vocals, bass guitar, acoustic guitar, trumpet, cavaquinho, psalterion, loops, samples, oil barrel, thermic chainsaw, hammerdrill, effects Zsolt Sőrés (Ahad) : viola, circuit bent toys, home-mades, ”lo-fi” synthesizers, crackle box, Korg DS-10, theramin, dictaphone tapes, percussions, sonorous objects,

John Butcher on Free Improvisation – John Butcher a szabadimprovizációról (1998)

John Butcher 15 Simple Statements on Free Improvisation – with Illustrations and Contradictions* John Butcher: Asymptotic Freedom, for feedback saxophone, snare drum, guitar & e-bow. A response to the work of Gustav Metzger. Self Cancellation, Install, Glasgow. 2008. © Philip Berryhill, 2008 1. Group improvisation involves an attempt to make music that no one player could imagine. It should force the musicians beyond their own conceptions. 2. Each player should equally be able to affect the content, form and direction of the music at any moment. 3. The physicality of sound production is inescapably connected with the creation, not just the execution, of the music. 4. Free improvised music is necessarily spontaneous, but is built on a background of years of study, experiment, thought and experience. 5. There exists the possibility of trying to play a music with no history. 6. Free improvisation shows that complexity is actually very natural. 7. Contemporary music seems t