Ugrás a fő tartalomra

LÁTHATATLAN FILMEK KLUBJA: Andrej Iszkanov: Egy kés filozófiája / Philosophy of a Knife (2004-2008) - LUMÚ, 2009. I. 9. 16h

Kérem, engedjék meg, hogy figyelmükbe ajánljam a Láthatatlan Filmek
Klubja a Ludwig Múzeumban 2008. őszi-téli programjának következő vetítését.

A sorozat címe: „'A lehető világok legjobbika': lex pessimi tézisfilmek
és mozgóképes víziók a Fülöp-szigetektől az Orosz Távol-Keletig".

Üdvözlettel,

Sőrés Zsolt
------------
LÁTHATATLAN FILMEK KLUBJA
a Ludwig Múzeumban 2008. ősz/tél

2009. január 9., péntek

FIGYELEM! A filmet, tekintettel annak hosszára, rövid szünettel, két részben vetítjük!

KEZDÉS: 16h!

ANDREJ ISZKANOV: EGY KÉS FILOZÓFIÁJA
Philosophy of a Knife. Fekete-fehér és színes orosz-amerikai film, orosz és angol nyelven, angol felirattal, 267 + az alkotók bevezetője a filmhez, 6 perc rendezői bevezető, 2004-2008

Szereplők: Tecuro Szakagami, Jelena Probatova, Jukari Fudzsimoto, Jumiko Fudzsivara,Viktor Szilkin, Szvjatoszlav Iljaszov, Maszaki Kitagava, Tatyana Kopejkina, Vlagyimir Kucserenko, Veronika Leonova, Reiko Niakava, Tomoja Okamoto, Viktor Ludcsenko, Anna Szubbotina, Irina Zenkina, Irina Nyikityina, Dimitrij Szkripnik, Artyem Szeleznyov, Manoush, Stephen Tipton, Andrej Iszkanov, valamint Anatolij Protaszov nyug. katonai fordító és orvos

--
A film voltaképpen egy monumentális haláltánc-fantázia, epikus és sokkoló-szemkápráztató lidércnyomás-folyam a világtörténelem egyik legnagyobb, mindmáig kellőképpen nem tisztázott japán háborús bűntettéről, az 1932-1945 között a megszállt mandzsúriai Harbinban a 731-es alakulat által folytatott emberkísérletekről, amelyben a legóvatosabb becslések szerint is legalább 3000 kínai, orosz és más nemzetiségű ártatlan ember vesztette életét, az alakulat által kiírtott kínai településekről nem is beszélve. Az ún. Unit 731 nevű létesítményt az ártatlannak tűnő „járvány megelőzési és vízellátási egység” fedőnéven hozták létre Shiro Ishii tábornok vezetésével. Néhány év múlva a 731-es lett a világ első számú, biológiai hadviselésre alkalmas bázisa. A II. világháború után sem a tábornok, sem pedig munkatársai nem álltak soha bíróság előtt, tudományos tevékenységüket vezető beosztású szakemberekként folytathatták hazájukban, Shiro Ishii pedig Japán oktatási és kulturális minisztere is volt. Japán II. világháborús időszakának súlyos titka volt az egység működése, az Egyesült Államok pedig a kutatási eredményekért cserébe igyekezett „elfelejteni”, mi is történt valójában. Így a rémtettek nem kerültek szóba a tokiói háborús bűnösöket elítélő bírósági tárgyalásokon sem. 1949-ben egyhetes perre került sor Habarovszkban, ahol az alakulat 12 tagját állították szovjet bíróság elé. A teljes eljárásról könyv is megjelent 1950-ben, Moszkvában. Az ezredfordulón a japán kormány is kénytelen volt beismerni a kínai civilek ezreinek (más források szerint 300 ezer embernek) a halálát okozó biológiai hadviselés tényét. Pestissel, tífusszal és kolerával fertőzött bolhákat, rizst és más gabonát szórtak szét a mandzsúriai falvak felett, a biológiai fegyverek kutatása, fejlesztése és előállítása érdekében kísérleti nyulakként használt bebörtönzötteket (marutákat) fertőztek meg, nem riadtak vissza a rabok élveboncolásától sem. A témát ugyan Tun Fei-Mou kínai rendező már 1988-ban Ember a nap mögött (Hei Tai yang 731 / Man Behind the Sun) című játékfilmjében feldolgozta, Iszkanov, a HD-videó alkimistája, a brikolázs mestere, aki saját bevallása szerint sokkal közelebb tudja magát a mai japán és ázsiai mozihoz, semmint az euro-amerikaihoz (és egyébiránt aktív állat- és környezetvédő), azonban az Egy kés filozófiájában olyan, szavakkal le nem írhatóan komplex, filmes, pszichológiai és történelmi tabukat romboló extrém-grandiózus emlékművet állított a háború és a mindenkori emberi erőszak összes áldozatának, amely négy és félórás hossza ellenére sem veszít egyetlen pillanatra sem erejéből és feszültségéből. 2008 júniusában, egy hónappal filmjének amerikai premierje előtt (munkái Oroszországban nem vetíthetőek!) az orosz titkosszolgálat öt napig egy mosdó és vécé nélküli cellában fogva tartotta Andrej Iszkanovot, akinek minden anyagát begyűjtötték, számítógépét átnézték, őt magát pedig többször kihallgatták. Az Egy kés filozófiája – amelyet a kritikusok Jacopettiék 1960-as és 1970-es évekbeli sokkumentarizmusa nyomán a mozgókép történetének első epikus „gorementarista” alkotásaként írtak le – szabadelvű, cenzúramentes és rendkívüli alkotás: rés a pajzson!

Andrej Iszkanov weboldala:
http://www.andreyiskanov.com/home.html

POAK myspace-oldal:
http://www.myspace.com/philosophyofaknife

Kritikák a filmről:
http://www.dvdtalk.com/reviews/34161/philosophy-of-a-knife-limited-edition/
http://10kbullets.com/reviews/p/philosophy-of-a-knife/
http://twitchfilm.net/site/view/philosophy-of-a-knife-review/


FIGYELEM! A FILMBEN A NYUGALOM MEGZAVARÁSÁRA KÜLÖNÖSEN ALKALMAS JELENETEK LÁTHATÓAK! CSAK 18 ÉVEN FELÜLIEKNEK!

*
„A film nagyjából éppolyan reális élmény, mint egy hallucináció;
márpedig az igazán reális.” (Hajas Tibor: A praktikus képzelet, 1976)

A Láthatatlan Filmek Klubjában olyan filmeket vetítünk az érdeklődők
számára, amelyek Magyarországon kevéssé ismert vagy elfeledett
remekművek, mai és régebbi underground klasszikusok, avantgárd,
absztrakt filmek, bizarr „B-movie”-k, mágikus-misztikus és
pszichedelikus mozgóképes csodák, a filmnyelvet megújítani akaró
„metafilmek”, kultikus filmszörnyetegek, vagy éppen olyan művek, amelyek
önmagukon is túlmutatva testesítenek meg valamilyen víziót. Olyan
filmeket kívánunk bemutatni a közönségnek, amelyek többsége vagy
kimaradt a hazai filmforgalmazásból, vagy rekonstrukciójuk csupán a
legutóbbi időkben történt meg.

*

A filmek információs vetítések keretében kerülnek bemutatásra.
A filmeket DVD-ről vetítjük.

A műsorváltoztatás jogát fenntartjuk!

Belépő: 600 Ft/alkalom

Helyszín:
LuMú
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Művészetek Palotája
1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.
Előadóterem, 1. emelet
Tel.: (06-1) 555-3444
Fax: (06-1) 555-3458
http://www.ludwigmuseum.hu/site.php?inc=program&programId=1353&menuId=96&mod=

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

HELIKON 2010/3.: A félre-értelmezett futurizmus / Il futurismo mal-interpretato / Futurism Mis-Interpreted

A KÖTET SZEPTEMBER KÖZEPÉTŐL LESZ KAPHATÓ A BOLTOKBAN! A portrait of Filippo Tommaso Marinetti (Alexandria, Egypt, December 22, 1876 – Bellagio, Italy, December 2, 1944) A félre-értelmezett futurizmus  Általában már ismeretesek a futurizmus fellépésének főbb mozzanatai, kiáltványai, radikális programpontjai, radikális retorikája, és egyre ismertebbek a futurizmus radikális utópiájának alapelképzelései, főbb céljai és komponensei. Így történelmi távlatban már kézenfekvő lehet számunkra, hogy a korban fennálló, intézményesült kulturális, egzisztenciális, anyagi érdekek és értékrendek brutális retorikai megtámadása a fennálló intézményrendszer totális ellenállásába ütközött. Mivel ez az ellenállás - az intézményes érdekek hosszú távú fennállása okán - hosszan fennmaradt, nyilvánvalónak tekinthető, hogy a futurizmus programjának és virulens irodalmi-művészeti tevékenységének évtizedei alatt az irányzat általános, illetve esetenként sajátos diszkreditálása releváns kulturálpoli...

John Butcher on Free Improvisation – John Butcher a szabadimprovizációról (1998)

John Butcher 15 Simple Statements on Free Improvisation – with Illustrations and Contradictions* John Butcher: Asymptotic Freedom, for feedback saxophone, snare drum, guitar & e-bow. A response to the work of Gustav Metzger. Self Cancellation, Install, Glasgow. 2008. © Philip Berryhill, 2008 1. Group improvisation involves an attempt to make music that no one player could imagine. It should force the musicians beyond their own conceptions. 2. Each player should equally be able to affect the content, form and direction of the music at any moment. 3. The physicality of sound production is inescapably connected with the creation, not just the execution, of the music. 4. Free improvised music is necessarily spontaneous, but is built on a background of years of study, experiment, thought and experience. 5. There exists the possibility of trying to play a music with no history. 6. Free improvisation shows that complexity is actually very natural. 7. Contemporary music seems t...

JazzaJ / EIIEKTRIIK

JazzaJ / EIIEKTRIIK Wednesday, October 9, 2019 at 7 PM – 10:00 PM Auróra Auróra utca 11. 1084 Budapest Hungary ***scroll down for English*** Némi kihagyás után újra megnyílik előttünk a JAZZAJ sötét oldala. Kísérleti elektronika analóg és digitális útvesztőjébe kísérjük gyanútlan közönségünket. Az Auróra pincéjéből nyíló labirintus bejáratánál az Ex You dobosa, az újvidéki Filip Đurović osztja meg velünk magnószalagok keltette analóg hanghullámait. A szónikus intelmek feldolgozása után magabiztosan vágunk neki utunknak, mígnem egy titkos átjárón keresztül a Mákó Rozi—Kristóf Marci duó hipnotikusan dezorientáló produkciójának hatására elfelejtjük, hova is indultunk. Egy hirtelen kanyar után óriási terembe érkezünk, ahol Eric Cordier és Sőrés Zsolt nem létező rezonanciákkal rajzolják újra a valóság térképét, mígnem egyszercsak újra a nyolcadik kerületi utcákon találjuk magunkat... Filip Đurović (SRB) - magnószalagok, elektronika • Mákó Rozi - elektronika Kristóf Marci - ...