Ugrás a fő tartalomra

LÁTHATATLAN MOZI: A KORAI AMERIKAI AVANTGÁRD FILM 1894-1941 - V. RÉSZ

LÁTHATATLAN FILMEK KLUBJA

EGY VILÁGVÁROS MEGFILMESÍTÉSE – NEW YORK CITY LELEPLEZÉSE

2012. június 20-án szerdán 20h-tól a Téli Kertemben!

A belépés INGYENES!






Kurátor: Bruce Posner
A DVD-gyűjtemény producere: David Shepard

A Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941 című gyűjtemény azoknak a mindeddig ismeretlen amerikai filmkészítőknek a tevékenységét fedezi fel, akik az Egyesült Államokban és külföldön dolgoztak a mozi feltalálásától a II. Világháborúig. Az avantgárd művészek produkcióit – ahogyan a filmgyártás minden szintjén működő professzionális filmrendezők és amatőr filmkészítők együttműködtek egymással – az innovativitás és az (oly gyakori) ellentmondásosság nézőpontjaiból mutatjuk be. Létrejöttük óta e filmek közül sok nem volt elérhető, néhányat nyilvánosan soha nem is vetítettek, és másolatokban sem volt hozzáférhető egészen mostanáig. A világ vezető filmarchívum-gyűjteményei közül hatvan a New York-i Anthology Film Archivesszal együttműködve élesztette fel a mai közönség számára a filmtörténetnek ezt a sokáig ismeretlen és elhanyagolt időszakát.

V. EGY VILÁGVÁROS MEGFILMESÍTÉSE – NEW YORK CITY LELEPLEZÉSE

A filmkészítők a mozi kezdetei óta bolondulnak New York City dinamikus képeiért. Avantgárd kísérletek bukkantak fel a legtöbb valószínűtlen helyen, köztük a „forduljunk-a-huszadik-század-felé” típusú aktualitásokkal, reklámokkal és radikális híradókkal, és Busby Berkeley látványos Broadway altatódalával az Aranyásók 1935-ben című filmből. Nagyvárosi szimfóniákat képviselnek olyan korszakalkotó amerikai filmek, mint például Charles Sheeler és Paul Strand Manhattája (1921), Robert Flaherty 24 dolláros szigete (1926 körül), Robert Florey Felhőkarcoló szimfóniája (1929) és Jay Leyda Egy bronxi reggele (1931). A 29 rövidfilm a maga teljességében szeretetteljesen festi le – a fejlődés félszáz éve alatt – a New York-i színhelyeket, a város felhőkarcolóit, Manhattan utcáit és éjszakai életét.

Filmek:
1. „Korai nézetek”:
- A hóvihar, (1899) ismeretlen alkotó, American Mutoscope and Biograph Co.,
- Lower Broadway, (1902) Robert K. Bonine, American Mutoscope and Biograph Co., 
- Egy felhőkarcoló kezdete, (1902) Robert K. Bonine, American Mutoscope and Biograph Co.,
- Panoráma a New York-i Times Buildingről, (1905) Wallace McCutcheon, American Mutoscope and Biograph Co.,
- New York City felhőkarcolói a North Riverről, (1903) J. B. Smith, Edison Manufacturing Co.,
- Panoráma a Brooklyn Bridge tornyából, (1903) G. W. „Billy” Bitzer, American Mutoscope and Biograph Co.
2. „A kereskedelem trükkjei”:
- A Star Theatre lerombolása és felépítése (1901) Frederick S. Armitage, American Mutoscope and Biograph Co.,
- Coney Island éjszaka (1905) Edwin S. Porter, Edison Manufacturing Co.,
- Belső New York-i földalatti, 14. utca - 42. utca, (1905) G. W. „Billy” Bitzer, American Mutoscope and Biograph Co.,
- New York látványa jachtról, (1902) Frederick S. Armitage, A. E. Weed, American Mutoscope and Biograph Co.,
- Looney lencsék: felhőkarcolók hasítása, (1924) Al Brick,
- Looney lencsék: Tizedik sugárút, NYC, (1924) Al Brick
3. Jelenetek a Ford Educational Weeklyből:
- 8. sugárút magasvasút a 112. utcánál,
- A lugas – a napsütés és az árnyék munkája, a Herald Square Station nézete,
- Légi felvétel a Hatodik Sgt.-ról,
- A 28-as, 26-os és a 24-es vonat (1916-1924) ismeretlen alkotó,
4. Manhatta, (1921) Charles Sheeler, Paul Strand 
5. 24 dolláros sziget, (1926 körül) Robert Flaherty
6. Felhőkarcoló szimfónia, (1929) Robert Florey
7. Manhattan egyveleg, (1931) Bonney Powell
8. Egy bronxi reggel, (1931) Jay Leyda
9. Lábjegyzet-tény, (1933) Lewis Jacobs
10. „A világot látni”, Első rész:  egy látogatás New York-ban, N. Y., (1937) Rudy Burckhardt 
11. A boldogság üldözése, (1940) Rudy Burckhardt
12. Aranyásók 1935-ben, (1935) Rudy Burckhardt
13. Őszi tűz, (1930-33) Herman G. Weinberg
(Fekete-fehér, USA, 152 perc)
   
A vetítést bevezeti: Sőrés Zsolt

A belépés INGYENES!

A filmeket DVD-ről vetítjük.

A filmek információs vetítés keretében kerülnek bemutatásra.

Helyszín:
TÉLI KERTEM 1074 Budapest, Dohány utca 28.
Tel.: (+36-1) 781 6510
E-mail: telikertem@gmail.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

HELIKON 2010/3.: A félre-értelmezett futurizmus / Il futurismo mal-interpretato / Futurism Mis-Interpreted

A KÖTET SZEPTEMBER KÖZEPÉTŐL LESZ KAPHATÓ A BOLTOKBAN! A portrait of Filippo Tommaso Marinetti (Alexandria, Egypt, December 22, 1876 – Bellagio, Italy, December 2, 1944) A félre-értelmezett futurizmus  Általában már ismeretesek a futurizmus fellépésének főbb mozzanatai, kiáltványai, radikális programpontjai, radikális retorikája, és egyre ismertebbek a futurizmus radikális utópiájának alapelképzelései, főbb céljai és komponensei. Így történelmi távlatban már kézenfekvő lehet számunkra, hogy a korban fennálló, intézményesült kulturális, egzisztenciális, anyagi érdekek és értékrendek brutális retorikai megtámadása a fennálló intézményrendszer totális ellenállásába ütközött. Mivel ez az ellenállás - az intézményes érdekek hosszú távú fennállása okán - hosszan fennmaradt, nyilvánvalónak tekinthető, hogy a futurizmus programjának és virulens irodalmi-művészeti tevékenységének évtizedei alatt az irányzat általános, illetve esetenként sajátos diszkreditálása releváns kulturálpoli...

John Butcher on Free Improvisation – John Butcher a szabadimprovizációról (1998)

John Butcher 15 Simple Statements on Free Improvisation – with Illustrations and Contradictions* John Butcher: Asymptotic Freedom, for feedback saxophone, snare drum, guitar & e-bow. A response to the work of Gustav Metzger. Self Cancellation, Install, Glasgow. 2008. © Philip Berryhill, 2008 1. Group improvisation involves an attempt to make music that no one player could imagine. It should force the musicians beyond their own conceptions. 2. Each player should equally be able to affect the content, form and direction of the music at any moment. 3. The physicality of sound production is inescapably connected with the creation, not just the execution, of the music. 4. Free improvised music is necessarily spontaneous, but is built on a background of years of study, experiment, thought and experience. 5. There exists the possibility of trying to play a music with no history. 6. Free improvisation shows that complexity is actually very natural. 7. Contemporary music seems t...

JazzaJ / EIIEKTRIIK

JazzaJ / EIIEKTRIIK Wednesday, October 9, 2019 at 7 PM – 10:00 PM Auróra Auróra utca 11. 1084 Budapest Hungary ***scroll down for English*** Némi kihagyás után újra megnyílik előttünk a JAZZAJ sötét oldala. Kísérleti elektronika analóg és digitális útvesztőjébe kísérjük gyanútlan közönségünket. Az Auróra pincéjéből nyíló labirintus bejáratánál az Ex You dobosa, az újvidéki Filip Đurović osztja meg velünk magnószalagok keltette analóg hanghullámait. A szónikus intelmek feldolgozása után magabiztosan vágunk neki utunknak, mígnem egy titkos átjárón keresztül a Mákó Rozi—Kristóf Marci duó hipnotikusan dezorientáló produkciójának hatására elfelejtjük, hova is indultunk. Egy hirtelen kanyar után óriási terembe érkezünk, ahol Eric Cordier és Sőrés Zsolt nem létező rezonanciákkal rajzolják újra a valóság térképét, mígnem egyszercsak újra a nyolcadik kerületi utcákon találjuk magunkat... Filip Đurović (SRB) - magnószalagok, elektronika • Mákó Rozi - elektronika Kristóf Marci - ...