Ugrás a fő tartalomra

ÉN/Q./AHAD: PAW MUSIC CD - the first review by FRANS DE WAARD in VITAL WEEKLY. = No. 741, Week 31 (August 3, 2010)

PAW MUSIC album front cover image. Photo: HEyeRMEarS

ÉN/Q./AHAD - PAW MUSIC (CD by Ronda)

A trio of improvisers. One is France, Quentin Rollet, a.k.a. Q., on alto saxophone, microphone, feedback and voice, and the other two from Budapest: Pál Tóth, a.k.a. Én on electronic devices, objects, contact microphones and voice and Zsolt Sőrés, a.k.a. Ahad, on viola, analogue synthesizer, objects, contact microphones, feedback and voice. All three have an extensive background in the world of improvised music, especially Q. and Ahad, but they manage to capture here something that is pretty interesting and side stepping the various genres inside the field of improvisation. The contribution of Q. on the alto saxophone is throughout the most 'standard' thing around here, which is not bad as it adds a certain curious free improvisation to it. But at other times he is on par with the other two, who play a great electronic set of sounds. Én's solo work came close to microsound, an interest he brings on board here too. Stretched out field of drone like sounds, piercing sine waves and feedback along with the scraping of violins and pre-taped sounds (field recordings maybe?) make a great set of improvised pieces. A wild combination of pure improvisation and what seems to me composed layers in the background. The closest it comes to resembling something else, I think, is Morphogenesis, although this trio have a more lively dynamics.
From the extreme soft to the brutal loud, they move more freely around in abusing their instruments. A highly dynamic force, this trio. Excellent stuff and I'm told there is more to come.
(FdW)
Address: http://www.ronda-label.com/
Image from the PAW MUSIC cover. Photo: HEyeRMEarS 


In this video: PÁL TÓTH a.k.a. ÉN


The Ahad (right), Én (middle) and Q (left) trio in the break of Paw Music Session



Photo: Célia Bonin
**************
ÉN/Q./AHAD

PAW MUSIC

Quentin Rollet a.k.a Q—alto saxophone, microphone, feedback, voice
Zsolt Sőrés a.k.a Ahad—viola, ebow, analogue synthesizer, objects, contact microphones, feedback, voice
Pál Tóth a.k.a Én—electronic devices, objects, contact microphones, voice

Recorded on Thursday, 8th August, 2002; mixed on Thursday, 8th August, Friday, 23rd August, Tuesday, 17th September, 2002 at the Arion Studio, Budapest, Hungary
Engineered and mastered by János Horváth
Remastered in March and April, 2003 by Zsolt Kovács at the Psψchoplasmics Studio, Diósd, Hungary


Image from the PAW MUSIC cover. Photo: HEyeRMEarS

VITAL WEEKLY - THE OLDEST ONLINE SOURCE FOR MUSIC REVIEWS
http://www.vitalweekly.net/
Vital Weekly is an e-mail magazine, which appears 48 times a year and has the latest cd-reviews and news on concerts and festivals. It was hosted by Staalplaat for ten years, but is now moved. To subscribe go here: http://www.vitalweekly.net/intro.html
Vital started in 1987 as magazine on paper. It's simple xeroxed form ensured a free copyright and everybody was encouraged to make copies and distribute them freely. Up until 1995 44 issues were made and with the arrival of the Internet, Vital changed into a pure review newsletter and since then it appears weekly. Still as a free service and still without copyright. In the future we hope to get the old paper issues online too.
Vital Weekly runs also a weekly podcast (kinda like a radio station).
Vital Weekly is a labor of love and devotion. No advertisements, so we depend on your support!

============
VITAL WEEKLY
============
number 741
------------
week 31
------------

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

HELIKON 2010/3.: A félre-értelmezett futurizmus / Il futurismo mal-interpretato / Futurism Mis-Interpreted

A KÖTET SZEPTEMBER KÖZEPÉTŐL LESZ KAPHATÓ A BOLTOKBAN! A portrait of Filippo Tommaso Marinetti (Alexandria, Egypt, December 22, 1876 – Bellagio, Italy, December 2, 1944) A félre-értelmezett futurizmus  Általában már ismeretesek a futurizmus fellépésének főbb mozzanatai, kiáltványai, radikális programpontjai, radikális retorikája, és egyre ismertebbek a futurizmus radikális utópiájának alapelképzelései, főbb céljai és komponensei. Így történelmi távlatban már kézenfekvő lehet számunkra, hogy a korban fennálló, intézményesült kulturális, egzisztenciális, anyagi érdekek és értékrendek brutális retorikai megtámadása a fennálló intézményrendszer totális ellenállásába ütközött. Mivel ez az ellenállás - az intézményes érdekek hosszú távú fennállása okán - hosszan fennmaradt, nyilvánvalónak tekinthető, hogy a futurizmus programjának és virulens irodalmi-művészeti tevékenységének évtizedei alatt az irányzat általános, illetve esetenként sajátos diszkreditálása releváns kulturálpoli...

John Butcher on Free Improvisation – John Butcher a szabadimprovizációról (1998)

John Butcher 15 Simple Statements on Free Improvisation – with Illustrations and Contradictions* John Butcher: Asymptotic Freedom, for feedback saxophone, snare drum, guitar & e-bow. A response to the work of Gustav Metzger. Self Cancellation, Install, Glasgow. 2008. © Philip Berryhill, 2008 1. Group improvisation involves an attempt to make music that no one player could imagine. It should force the musicians beyond their own conceptions. 2. Each player should equally be able to affect the content, form and direction of the music at any moment. 3. The physicality of sound production is inescapably connected with the creation, not just the execution, of the music. 4. Free improvised music is necessarily spontaneous, but is built on a background of years of study, experiment, thought and experience. 5. There exists the possibility of trying to play a music with no history. 6. Free improvisation shows that complexity is actually very natural. 7. Contemporary music seems t...

JazzaJ / EIIEKTRIIK

JazzaJ / EIIEKTRIIK Wednesday, October 9, 2019 at 7 PM – 10:00 PM Auróra Auróra utca 11. 1084 Budapest Hungary ***scroll down for English*** Némi kihagyás után újra megnyílik előttünk a JAZZAJ sötét oldala. Kísérleti elektronika analóg és digitális útvesztőjébe kísérjük gyanútlan közönségünket. Az Auróra pincéjéből nyíló labirintus bejáratánál az Ex You dobosa, az újvidéki Filip Đurović osztja meg velünk magnószalagok keltette analóg hanghullámait. A szónikus intelmek feldolgozása után magabiztosan vágunk neki utunknak, mígnem egy titkos átjárón keresztül a Mákó Rozi—Kristóf Marci duó hipnotikusan dezorientáló produkciójának hatására elfelejtjük, hova is indultunk. Egy hirtelen kanyar után óriási terembe érkezünk, ahol Eric Cordier és Sőrés Zsolt nem létező rezonanciákkal rajzolják újra a valóság térképét, mígnem egyszercsak újra a nyolcadik kerületi utcákon találjuk magunkat... Filip Đurović (SRB) - magnószalagok, elektronika • Mákó Rozi - elektronika Kristóf Marci - ...