Ugrás a fő tartalomra

Christian Kobi - Sőrés Zsolt - Richard Scott (CH / H / UK)

2017. július 26., szerda, 20:30
Kék Ló Budapest

Christian Kobi – szaxofon
Richard Scott - analóg modulációs rendszer
Sőrés Zsolt - hang, öthúros brácsa, effektek, tárgyak
A trió tagjai, akik a kortárs európai szabad improvizációs-, intuitív- és újzenei szcéna jól ismert alakjai. Idén lesz öt éve, hogy a svájci Christian Kobi és Sőrés Zsolt duóban és különböző formációkban is együtt játszanak. Legutóbb, 2016 októberében a Trafóban láthattuk őket a metazenei szabadimprovizációs zenét játszó nemzetközi supergroupban, az „Electro-Acoustic Ensemble Sonic Mountain”-ben (tagjai még: Klaus Filip, Franz Hautzinger, Tomas Korber, Hans Koch, Thomas Peter, Taku Sugimoto). Közös lemezük pedig (Thanos Chrysakisszal és Christian Skjødttel kvaretteben), amely a 2014-ben Budapesten „Az érzékelhető határán – más hangok” című nemzetközi hanginstalláció-kiállítás nyitókoncertjét tartalmazza, „Carved Water” címmel szintén tavaly jelent meg az Aural Terrains kiadó gondozásában. Duójuk legutóbb 2016 szeptember végén volt hallható élőben a Kék lóban. 
A jelenleg Berlinben élő angol Richard Scott és Sőrés Zsolt 2013-ban játszott együtt először Richard Barrettel trióban, legutóbb pedig szinte napra pontosan két évvel ezelőtt egy forró júliusi estén Scott, Kobi és Sőrés Oli Mayne-nel kiegészülve „KoSCoMaS” néven adtak felejthetetlen koncertet az egyik No Wave Esten a Gödör Klubban. Richard Scott és Christian Kobi a legendás nickelsdorfi „Konfrontationen” fesztiválról érkezik Budapestre.
A tradicionális hangszerek, az épített analóg elektronikus és mágikus hanggépek, az elektroakusztikus zörejzene mentén a trió az együtt, élőben megalkotott közös hangzás lehető legteljesebb kiterjesztését és az eleddig ismeretlen hangtartományok felfedezését tűzte ki célul. improvizatív zenéjük a hallgatásra épül; az akusztikai tér és a közvetlen környezet adottságain keresztül a törékeny zenei időt aktív asszociációkat keltő, élő, kreatív, akár pillanatról pillanatra változó folyamatokkal és a művészi jelenlét erejével hozzák létre. Ilyenkor hangszer és előadó – avagy: szerencséjük, intuíciójuk, tapasztalatuk, felkészültségük (ezáltal pedig hang és tér) – összeolvad, és akár egy megfoghatatlan visszhangból, észrevétlenül, szinte a semmiből és a majdnem abszolút csendből eddig még nem hallott, új zene szabadul fel.
***
Christian Kobi Bernben született. Klasszikus zenei tanulmányait a bázeli Hochschule Für Musikban kezdte, amelyet a párizsi Cité Internationale Des Artsban folytatott; posztgraduális képzésben Lucerne-ben vett részt, később pedig Zürichben tette le az improvizatív zenei előadóművész- és kortárs zeneszerző mestervizsgát. Kobi az elmúlt években számtalan szólókoncertet adott és vett részt a legkülönbözőbb zenekari projektben – Európától Ausztrálián át egészen Japánig. Együtt játszott, illetve készített felvételeket többek között a Konus Kvartettel, Christian Wolff-fal, Keith Rowe-val (AMM), Lionel Marchettivel, John Butcherrel és az S4 kvartettel, Fritz Hauserrel, Katharina Weberrel, és Sylvie Courvoisierrel. 2004 óta a neves berni nemzetközi improvizatív zenei fesztivál, a „Zoom In" művészeti vezetője. 2006-ban a Cubus Records lemezkiadó társalapítója, 2012-2013-ban pedig a Pro Helvetia által támogatott „Szófa Budapest” előadássorozat kurátora volt. Legutóbbi szólólemeze a lengyel BDTA kiadónál 2013-ban megjelent „Rawlines”. Kobi emellett 2015-ben az Ultrahang Fesztiválon a Trafóban a Phill Niblock műveit bemutató koncerten mint zenekarvezető is bemutatkozott a magyar közönségnek. 2016-tól az „Electro-Acoustic Ensemble Sonic Mountain” projekt vezetője (az együttes tagjai lesznek: Klaus Filip, Franz Hautzinger, Christian Kobi, Tomas Korber, Hans Koch, Thomas Peter, Sőrés Zsolt, Taku Sugimoto).
*
Richard Scott zeneszerző, improvizatív zenész, aki főképp a maga által épített analóg modulációs rendszereken játszik. Saját fejlesztései mellett (pl. a WiGi infravörös kontroller, amelyet a holland STEIM-ben alkotott meg) a médiaarcheológiai szempontból mára már kivételes jelentőségű, igazi ritkaságnak számító Buchla Thunder és Buchla Lightning analóg MIDI kontrollereken játszik. Az elmúlt 25 évben olyan művészekkel dolgozott együtt, mint Audrey Chen, Evan Parker, Twinkle, Edward Barton, Clive Bell, Olaf Rupp, Robin Hayward, Richard Barrett, Gustavo Aguilar, David Ross, Bark!, Grutronic. John Stevensnek, a szabadimprovizációs zene egyik klasszikusának kulcszenekarának számító Spontaneous Music Ensemble vezetőjének a tanítványaként kezdett improvizációval foglalkozni. Szaxofonozni Elton Deantől és Steve Lacytől, akciószínházi improvizációt Sten Rudstromtől, elektroakusztikus zeneszerzést pedig David Berezantól és Ricardo Climenttől tanult. Hilary Jefferyvel évek óta a legendás AUXXX programsorozat szervezője és házigazdája Berlinben.
 
*
Sőrés Zsolt több mint húsz éve aktív improvizatív-, elektroakusztikus és zörejzenész, experimentális zeneszerző, hangművész, független kurátor. Zenéjére jellemző a formazúzó stratégiák kialakítása és az azonnali átmenetek, instabil akusztikus rendszerek használata. Jelenleg működő formációi közül néhány: együttműködés a „faUSt” krautrock együttessel, I Belong to the Band (Adam Bohmannel, Oli Mayne-nel és Jean-Michel Van Schouwburggal), Inconsolable Ghost (Anthea Caddyvel, Hilary Jefferyvel és Gideon Kiersszel), duó Anla Curtisszel (a kultikus argentín „Reynols” együttesből), Ahad & ChrS (Christian Skjødttel), Külföldönkívüliek Vonósnégyes (Imrei Johannával, Jávorka Ádámmal és Hevesi Nándorral), Noise Flowers (Oli Mayne-nel és Wahorn Andrással) stb. Színházakkal, kortárstáncosokkal, videóművészekkel, költőkkel és filmrendezőkkel is dolgozik. A DoN’T Eat Group audiovizuális-interdiszciplináris performanszcsoport tagja. Az 1990-es évek végétől 2002-ig a „Szünetjel Fesztivál” egyik szervezője ill. művészeti vezetője, 2008-2010 között pedig a „Relatív (Át)Hallások” nemzetközi kortárs zenei találkozó kurátora volt. 2012-ben a kelet-európai országokban megrendezett „Sound Exchange” fesztivál-, szimpózium- és programsorozat magyar kurátora, 2014-ben pedig az első Magyarországon megrendezett reprezentatív, nemzetközi hanginstalláció-kiállítás, „Az érzékelhető határán – más hangok” kurátora volt. 2008-ban „Az autonómia új esélyei” címmel szerkesztett kötetet Hakim Bey aka Peter Lamborn Wilson és más ontológiai anarchisták műveiből.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

JazzaJ / EIIEKTRIIK

JazzaJ / EIIEKTRIIK Wednesday, October 9, 2019 at 7 PM – 10:00 PM Auróra Auróra utca 11. 1084 Budapest Hungary ***scroll down for English*** Némi kihagyás után újra megnyílik előttünk a JAZZAJ sötét oldala. Kísérleti elektronika analóg és digitális útvesztőjébe kísérjük gyanútlan közönségünket. Az Auróra pincéjéből nyíló labirintus bejáratánál az Ex You dobosa, az újvidéki Filip Đurović osztja meg velünk magnószalagok keltette analóg hanghullámait. A szónikus intelmek feldolgozása után magabiztosan vágunk neki utunknak, mígnem egy titkos átjárón keresztül a Mákó Rozi—Kristóf Marci duó hipnotikusan dezorientáló produkciójának hatására elfelejtjük, hova is indultunk. Egy hirtelen kanyar után óriási terembe érkezünk, ahol Eric Cordier és Sőrés Zsolt nem létező rezonanciákkal rajzolják újra a valóság térképét, mígnem egyszercsak újra a nyolcadik kerületi utcákon találjuk magunkat... Filip Đurović (SRB) - magnószalagok, elektronika • Mákó Rozi - elektronika Kristóf Marci -

ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS – THE WASP BOUTIQUE (2LP+DVD+DOWNLOAD CODE, pH-22)

PRESS RELEASE: FEBRUARY 2014 ARTIST: ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS ALBUM TITLE: THE WASP BOUTIQUE LABEL: PERIPHERAL CONSERVE (pH-22) FORMAT: DOUBLE VINYL (500 copies with DIGITAL DOWNLOAD CODE). Copies will come with a DVD of a portrait film of the two musicians by Douglas Hart and Peter Strickland. DISTRIBUTION: The state51 Conspiracy from MARCH, 2014 Outer design and disc labels: Babs Santini TRACKS: Side A 1. Was ist los da oben? 13:16 2. 100gr de protéine 11:59 Side B 3. Saute! 4:44 4. Sorry, it’s illegal 15:30 Side C 5. 20th September 13:02 6. Sans Parole 9:48 Side D 7. Luvoco 15:20 Total playing time: 83:44 Art-Errorist (Jean-Hervé Péron) : lyrics / vocals, bass guitar, acoustic guitar, trumpet, cavaquinho, psalterion, loops, samples, oil barrel, thermic chainsaw, hammerdrill, effects Zsolt Sőrés (Ahad) : viola, circuit bent toys, home-mades, ”lo-fi” synthesizers, crackle box, Korg DS-10, theramin, dictaphone tapes, percussions, sonorous objects,

John Butcher on Free Improvisation – John Butcher a szabadimprovizációról (1998)

John Butcher 15 Simple Statements on Free Improvisation – with Illustrations and Contradictions* John Butcher: Asymptotic Freedom, for feedback saxophone, snare drum, guitar & e-bow. A response to the work of Gustav Metzger. Self Cancellation, Install, Glasgow. 2008. © Philip Berryhill, 2008 1. Group improvisation involves an attempt to make music that no one player could imagine. It should force the musicians beyond their own conceptions. 2. Each player should equally be able to affect the content, form and direction of the music at any moment. 3. The physicality of sound production is inescapably connected with the creation, not just the execution, of the music. 4. Free improvised music is necessarily spontaneous, but is built on a background of years of study, experiment, thought and experience. 5. There exists the possibility of trying to play a music with no history. 6. Free improvisation shows that complexity is actually very natural. 7. Contemporary music seems t