2012. május 5., szombat

LÁTHATATLAN MOZI: A KORAI AMERIKAI AVANTGÁRD FILM 1894-1941 - I. RÉSZ

LÁTHATATLAN FILMEK KLUBJA

LÁTHATATLAN MOZI: A KORAI AMERIKAI AVANTGÁRD FILM 1894-1941 - I. RÉSZ

2012. május 6. vasárnap 18h-tól a Téli Kertemben

A belépés INGYENES!

Kurátor: Bruce Posner

A DVD-gyűjtemény producere: David Shepard

A "Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941" azoknak a mindeddig ismeretlen amerikai filmkészítőknek a tevékenységét fedezi fel, akik az Egyesült Államokban és külföldön dolgoztak a mozi feltalálásától a II. Világháborúig. Az avantgárd művészek produkcióit - ahogyan a filmgyártás minden szintjén működő professzionális filmrendezők és amatőr filmkészítők együttműködtek egymással - az innovativitás és az (oly gyakori) ellentmondásosság nézőpontjaiból mutatjuk be. Létrejöttük óta e filmek közül sok nem volt elérhető, néhányat nyilvánosan soha nem is vetítettek, és másolatokban sem volt hozzáférhető egészen mostanáig. A világ vezető filmarchívum-gyűjteményei közül hatvan a New York-i Anthology Film Archivesszal együttműködve élesztette fel a mai közönség számára a filmtörténetnek ezt a sokáig elhanyagolt időszakát.

I. A MECHANIZÁLT SZEM – TECHNIKAI ÉS FORMAI KÍSÉRLETEK

A mozgóképek dinamikus minőségeit a technika és a forma újszerű kísérleteiben tárták fel az operatőrök és a filmkészítők. James White, Billy Bitzer és Frederick Armitage korai filmoperatőrök olyan kísérleti forgatási módszereket mutattak be, amelyek a korabeli közönséget felzaklatták. Más független vállalkozások kreatív színpadi előadáson, szerkesztésen és nyomtatáson keresztül hoztak létre olyan képkezelést, mint amilyen például egy meglepő három-képernyős ciné poem, amit előre jelzett pl. Abel Gance "Napoléon"-ja is. Walker Evans fényképész, Emlen Etting festő, Jerome Hill zenész, a Nykino és Artkino filmes vállalkozások kísérletei a világot a fluktuáció folytonosságában veszik fel. Nagyívű, az absztrakt és a természetes mozgásokról szóló filmtanulmányában, az "Egy fiatalember portréjá"-ban (1925-31) Henwar Rodakiewicz rendkívül extrém megközelítést valósított meg.

Filmek:
1. Párizsi kiállítás-filmek: Az Eiffel Torony a Trocadero palotából, Az Elektromosság Palotája, Champs de Mars, Az Eiffel Torony panorámája, Jelenet az Eiffel Toronyban felemelkedő liftből, (1900) James White, Edison Manufacturing Co.
2. Nissen kapitány átmegy a Niagara vízesés Whirlpool zúgóin, (1901) ismeretlen alkotó, Edison Manufacturing Co.
3. Lefelé a Hudsonön, (1903) Frederick S. Armitage, A. E. Weed, American Mutoscope and Biograph Co.
4. A szellemvonat, (1903) ismeretlen alkotó, American Mutoscope and Biograph Co.
5. Westinghouse Művek, Panoráma nézet, Utcai Autó Motorműhely, (1904) G. W. „Billy” Bitzer, American Mutoscope and Biograph Co.
6. Fiatalon, a magányos tenger mellett, (1924-25 körül) ismeretlen alkotó
7. Melódia a parádén, (1936 körül) ismeretlen alkotó
8. La Cartomancienne, (1932 körül) Jerome Hill
9. Pite az égen, (1934-35) Nykino
10. Úti jegyzetek, (1932) Walker Evans
11. Olaj – mozgásszimfónia, (1932) Artkino
12. Vers 8, (1932-33) Emlen Etting
13. Vihar, (1942-43) Paul Burnford
14. Egy fiatalember portréja: Első tétel, Második tétel, Harmadik tétel, (1925-31) Henwar Rodakiewicz

(Fekete fehér és színezett, USA, 161 perc)

A vetítést bevezeti: Sőrés Zsolt

A filmeket DVD-ről vetítjük.


A filmeket információs vetítés keretében mutatjuk be.


Helyszín:
Téli Kertem 
1074 Budapest, Dohány utca 28.
Tel.: (+36-1) 781 6510
E-mail: telikertem@gmail.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

READERS