Ugrás a fő tartalomra

3. RELATÍV (ÁT)HALLÁSOK NEMZETKÖZI KORTÁRS ZENEI TALÁLKOZÓ AZ ARTUS STÚDIÓBAN 2010. MÁJUS 28-29. 19:00


A Relatív (Át)Hallások Kortárs Zenei Találkozó olyan autonóm terület, ahol évről évre az elmúlt évtizedekben a tengerentúli és európai zenekultúrát nagymértékben meghatározó experimentális, underground zene azon alkotói, előadói, konceptuális művészei, hangdizájnerei lépnek fel, akiknek alkotómunkája egyszerre az autentikus és a legmodernebb zenei tapasztalatokon, a konkrét zenén, a minimalizmuson, a zörejzenén és az új médiumok kreatív használatán alapulnak.




Program:

Színházterem

2010. május 28. péntek, 19:00

˗ RINUS VAN ALEBEEK: The Politic Non Populist Implications of Field Recordings on Every Day Life Practices – Megnyitó előadás (angol nyelven)
˗ BA /BESOROLÁS ALATT/ (H/SK)
˗ IVAN PALACKÝ & FILIP CENEK (CZ)
˗ WOUTER JASPERS – FRANS DE WAARD (D/NL)
˗ ORRECT LIVEACT (H)

2010. május 29. szombat 19:00

˗ WOUTER JASPERS (NL)
˗ DON'T EAT GROUP & CHRISTIAN SKJØDT (DK/H)
˗ THANOS CHRYSAKIS – OLI MAYNE – JERRY WIGENS (GR/UK)
˗ RINUS VAN ALEBEEK (D/NL)
˗ DESERT CHAOS (H)

Artus Galéria

No-tech interaktív installáció:
LENGOW & HEyeRMEarS (SK/CZ): Cerumenofóbia (2006-)

A találkozó ideje alatt videóvetítés JOZEF CSERES (SK/CZ) független kurátor és konceptuális művész válogatásában: IVAN PALACKÝ – FILIP CENEK (CZ): From the H2Oise series (2008); KOROKNAI ZSOLT – LADJÁNSZKI MÁRTA – SŐRÉS ZSOLT AKA AHAD (H): Lektro’herm’ear (2009); PETER STRICKLAND with THE BOHMAN BROTHERS (UK): Berberian Sound Studio (2006); ALESSANDRO BOSETTI (I/USA): Guitar in your throat (2009); JON ROSE – HOLLIS TAYLOR (UK/AUS – USA): The Great Fences of Australia (2004); NICOLAS COLLINS (USA): In Memoriam Michel Waisvisz (2009); BRANDON LABELLE (USA): Z/ (2006); PAUL DEVENS (USA): Hold-Up (2005-2006); BERNHARD GÁL (A): textur # 2 (2006); NAGY PÁL – BRUNO MONTELS (H/F): Autodafé 2 (1996); YUNG-HSIEN CHEN (RC): Grassing (2001); MARGARIDA GARCIA (P): Sleep's Bright Land (2005); HEIMO WALLNER (A/IL): Hallo (2006)

Résztvevők:

RINUS VAN ALEBEEK (D/NL)
http://www.zeromoon.com/rinus/
http://no-bf.blogspot.com/
http://tapecare.blogspot.com/
http://www.myspace.com/rinusvanalebeek
RINUS VAN ALEBEEK író, hangművész és performer 1956-ban született Hollandiában. Philip Markus álnéven két könyvet publikált, amelyek közül az első 1991-ben a legjobb első kötetnek járó díjat kapta meg. Később Berlinbe települt, ahol műhelymunkákat vezet és ahol a legendás Das Kleine Fieldrecordings Festivalt szervezi (amelyet azóta a németországi helyszínekkel párhuzamosan Lipcsében, Hamburgban, Párizsban, Montreálban, Bostonban, New Yorkban, Washingtonban és Mexikóvárosban is megrendezett). Közeledése a zenei improvizációhoz radikális: az Európán kívüli és belüli utazásai során gyűjtött hangmintákon alapul, amelyeket analóg berendezéseken vesz fel, komponál és ad elő. Koncertjein a magnetofonfelvételeket úgy keveri össze, hogy az erőteljes, heteronóm lo-fi hangok zaj és költészet egyedülálló kollázsává állnak össze.

BA /BESOROLÁS ALATT/ (H/SK)
http://www.myspace.com/besorolasalatt
http://www.myspace.com/3dbfestival
A „BA” a képzőművészet különböző területein működő fiatal művészek csoportosulása hangprojektek, hanginstallációk és performanszok létrehozására. Előadásaik során úgy alakítják át a teret, módosítják a látványt, hogy az egységet alkosson a zenével. A végeredmény egy komplex térhatás a néző számára, amelyben minden zenei kísérlet egy konkrét táj szűrőjén suhan keresztül.
A „BA” tagjai a budapesti +3db Kortárs Hangművészeti Fesztivál szervezői is. A csoport alkotói: BLAZSEK ANDRÁS, KISS MÁTÉ, KOVÁCS IMRICH, NAGY GERGŐ, PETHŐ ZOLTÁN, ZÉRCZI ATTILA.

THANOS CHRYSAKIS – OLI MAYNE – JERRY WIGENS (GR/UK)
http://www.auralterrains.com/
http://www.myspace.com/omvibraphone
A trió improvizációinak kiindulópontja egy szűken lehatárolt, definiált, szigorú zenei megközelítésen alapul, amely a zenei formák láthatatlan minőségeinek egymásba olvadásából és egymással való ütközéseiből alakul ki. A trió tagjai: THANOS CHRYSAKIS (laptop, elektronika) elsősorban zenei kompoziciókat, performanszokat és installációkat hoz létre, műveiben a hang energia- és anyagszerűségével kísérletezik, esztétikai és fizikai értelemben egyaránt; OLI MAYNE (vibrafon), aki régebben együtt dolgozott Eddie Prévost-val, Adam Bohmannel (ex-Morphogenesis) nagy hangsúlyt helyez az előadás fizikai oldalára, azaz erőből, heves mozdulatokkal játszik; valamint JERRY WIGENS (klarinét), aki első improvizatív zenei tapasztalatait Eddie Prévost műhelyének résztvevőjeként és szervezőjeként szerezte, azóta számos zenei területen otthonosan mozog (rock, dzsessz, legutoljára pedig a kortárs zeneszerzésben próbálta ki magát).

JOZEF CSERES (CZ/SK)
http://www.burundi.sk/monoskop/index.php/Jozef_Cseres
A jelenleg Brünnben élő JOZEF CSERES (1961, Érsekújvár, Szlovákia) zene- és vizuális művészetesztétikát valamint filozófiát tanít a pozsonyi Comenius Egyetemen és a brünni Képzőművészeti és Bölcsészettudományi Karon. Kutatásának és elméleti érdeklődésének középpontjában a zene és a mítosz közötti strukturális kapcsolatok, a kortárs művészeten belüli művészi ábrázolás kérdése, a művészeti intermédia, valamint az elektronikus és az improvizatív zene állnak. Számos tanulmányt és cikket tett közzé ezekről a témákról szlovákiai valamint külföldi folyóiratokban és számos nemzetközi szimpóziumon is tartott előadást. 1997 óta a Rosenberg Múzeum igazgatója (Violín, Szlovákia) és 2001 óta a HEyeRMEarS /DISCORBIE kiadó művészeti vezetője. HEyeRMEarS művésznéven létrehozott installációi, intermediális művei, akciói a kifejezés diszkurzív és non-diszkurzív határai, a művészet és a játék közötti egyensúly módozatai.

DESERT CHAOS (H)
http://www.myspace.com/desertchaos
http://desertchaos.blog.hu/
http://www.myspace.com/jackietriste
Elektroakusztikus, vizuális effektekkel fűszerezett experimentális zenei és képi élményt nyújtó formáció, melyet 2007 nyarán alapított Jávorka Ádám és Varga Zsolt. A formáció jelenlegi tagjai: BOZSOGI ADRIENN (bansuri, vokál), HAMMER ZSOLT (nagybőgő, gembri, oud), JÁVORKA ÁDÁM (brácsa, szintetizátor, elektronikus eszközök, kalimba, egyéb kishangszerek), KELENCZ ATTILA (látvány – videóvetítés), NÉMETH SZABOLCS (yirdaki, kora), SIPOS LEVENTE (dobok), VARGA BUDA (látvány – videóvetítés), JACKIE TRISTE (elektronika).

DON'T EAT GROUP & CHRISTIAN SKJØDT (DK/H)
http://www.donteat.org/
http://www.myspace.com/ahadnoisemusic
http://www.skjodt.net/
http://www.tonometermusic.com/
A „Don’t Eat Group” független laboratórium 2006-ben alakult Juhász András videó- és multimédiaművész vezetésével. Projektjeikben a direkt vizuális és hangi mellérendelés a konceptuális brikolázs – azaz, hogy az adott lehetőségekből korábban nem létező, „más”,„új” keletkezzen – létrehozásának a szándékán alapul: a valós idejű, sokrétegű vizuális-, hangszeres és tárgyzenei improvizációkon, melyek tartozékai a „meghackelt”, áramkör-átalakított eszközök, nem csak audio-, hanem digitális kamerák és képalkotó eszközök, valamint az élőszereplős- vagy tárgyperformansz. Előadásaik a technológia által mind jobban anyagtalanodó, megváltozott, időkieséses megszakítások (a virilioi értelemben vett „piknolepszia”, „az elveszett pillanatok nem-láthatósága”, a „keretek és a felvételek közötti rés”) sorozataiból álló lét- és tértapasztalatunk fragmentumaiból, időélményünkből és technológiai szokásainkból építkeznek gyakran szimbolikus ill. érzékien absztrakt és folyamatművészeti indíttatással. A csoport jelenlegi tagjai: DIÁK ISTVÁN, JUHÁSZ ANDRÁS, JURISTOVSZKY TAMARA, PÉTER BOLDIZSÁR, SŐRÉS ZSOLT (AHAD).
CHRISTIAN SKJØDT (DK) Aalborgban él. Az Aalborgi Zeneakadémián, ahol dobosként végzett elektronikus zeneszerzést tanít. Zenéjének gyújtópontja az improvizációi, a nem-hagyományos hangeszközök, a dekonstrukció, amely Skjødt számára egyúttal az ember vs gép-ellentétben meghúzódó kíváncsiságból fakadó kreativitás terepe is. Emellett a Tonometer Music experimentális zenei kiadó vezetője. Sőrés Zsolttal 2009 óta dolgoznak együtt duófelállásban.

WOUTER JASPERS – FRANS DE WAARD (D/NL)
http://www.myspace.com/wouterjaspers
http://fransdewaard.blogspot.com/
WOUTER JASPERS experimentális zenész és író a hollandiai Tilburgből, jelenleg Berlinben él. Sötét, repetitív drone-zenéje, amely a 60-as évek pszichedéliáját a terepfelvételekkel keveri, korábbi metál és punkzenei aktivitásán alapul. Nincs kiemelt hangszere, koncertjein elektromágneses hullámokkal, analóg szintetizátorokon és átalakított elektromos gitáron játszik.
FRANS DE WAARD (1965) 1984 óta aktív. Együttesei: ”Kapotte Muziek”, ”Beequeen”, ”Goem”, ”Zebra” valamint ”Freiband” ill. ”Shifts” című szólóprojektjei. 1992-től 2003-ig a Staalplaat munkatársa volt, 1986 óta szerkeszti és írja a Vitalt, azaz mai nevén a Vital Weekly (http://www.vitalweekly.net/) című online zenei magazint, amely 1995 óta az underground zene egyik kiemelt fóruma. Az elmúlt évtizedekben Frans de Waard számos új zenei fesztiválon lépett fel és vezetett műhelymunkát világszerte.

LENGOW & HEyeRMEarS (CZ/SK)
http://www.burundi.sk/monoskop/index.php/Lengow_%26_HEyeRMEarS
http://www.weblo.com/music/artist/Sachiko_M/video/35279/4/
http://www.experimentalintermedia.be/past/lenh.htm
A LENGOW & HEyeRMEarS JOZEF CSERES és MICHAL MURIN (LENGOW) „lingvisztikai-kontextuális-intertextuális-kollázsköltészeti” konceptuális művészeti duója 1997 óta. 2000-ben a Kassák Center for Intermedia Creativity (K2IC) művészeti szervezet társalapítói voltak Érsekújváron. Műveikre jellemző a humor, a virtuális és a reális világ közötti határok mentén működő ill. a médiamanipulációt szimuláló kreatív játékok alkotása, az egyszerre többféle látásmód, kód és perspektíva összekeverése, a „tiszta” média lehetőségének dekonstrukciója.

ORRECT LIVEACT (H)
http://cematurbo.blogspot.com/p/orrect-project-cematurbo-liveact.html
A formáció tagjai, FÜLE CSABA (gitárszintetizátor, saját építésű analóg elektronikus/elektromechanikus hangszerek, sampler, szintetizátor, dobgép, rövidhullámú kommunikációs vevő) és FODOR JÁNOS (effektezett fúvós hangszerek, elektromechanikus hangszerek) 1987 óta vannak jelen az undergrund-kísérleti zenei színpadokon. Füle Csaba és Kővári László „Resonance” liveactjénak (1996-1998) és az 1987-től 1996-ig improvizatív, repetitív, alternatív rockzenét játszó „Origo/oa” együttes szintéziseként 1999-2009-ig „Cematurbo Live Act” néven léptek fel Kővári Lászlóval kísérleti, minimál, elektronikus underground zenét játszva trióban. 2009 ősze óta a duó zenéjében kiegyenlítettebb szerepet kap a két hangszeres improvizációja, az akusztikus és elektronikus hangforrások párbeszéde, lassú és gyors, halk és hangos zenei képek, zajok váltakozása.

IVAN PALACKÝ & FILIP CENEK (CZ)
http://carpetscurtains.fiume.cz/
IVAN PALACKÝ 1967-ben született a csehországi Uherské Hradistében, a 80-as évek vége óta játszik gitáron különböző zenekarokban. Utazásairól „hangnaplót” vezet – történet-töredékeket, furcsa hangokat és különböző „akusztikus hibákat” gyűjt. Szólókoncertjei mellett ad hoc improvizációs együttesekben játszik. Fő hangszere 2005 óta az elektromos Dopleta 160 kötőgép.
FILIP CENEK AKA VJ VERA LUKASOVA (valós idejű képátalakítás interakcióban az élőben újravágott hanggal) 1976-ban született Csehországban, Jeseníkben. Audiovizuális művész, aki a világ számos fesztiválján és kiállításán szerepelt experimentális rövidfilmjeivel és videómunkáival, installációival. A Midi Lidi projekt munkatársa valamint a FreshFilmFest (Theatre Optique szekció) és a NewNew! Festival társkurátora.
A brünni duó “Carpets Curtains” című DVD-je 2006 –ban jelent meg a dán-amerikai Errant Bodies kiadónál.

Támogatók: Artus KME, Goethe-Institut Budapest, Para Stúdió, Szépkilátás Egyesület

Artus Stúdió
1116 Budapest, Sztregova utca 7.
A Fonó Budai Zeneház melletti gyárépületben
Tel. és fax: 06 1 204 3755
E-mail: info@artus.hu
http://www.artus.hu/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

JazzaJ / EIIEKTRIIK

JazzaJ / EIIEKTRIIK Wednesday, October 9, 2019 at 7 PM – 10:00 PM Auróra Auróra utca 11. 1084 Budapest Hungary ***scroll down for English*** Némi kihagyás után újra megnyílik előttünk a JAZZAJ sötét oldala. Kísérleti elektronika analóg és digitális útvesztőjébe kísérjük gyanútlan közönségünket. Az Auróra pincéjéből nyíló labirintus bejáratánál az Ex You dobosa, az újvidéki Filip Đurović osztja meg velünk magnószalagok keltette analóg hanghullámait. A szónikus intelmek feldolgozása után magabiztosan vágunk neki utunknak, mígnem egy titkos átjárón keresztül a Mákó Rozi—Kristóf Marci duó hipnotikusan dezorientáló produkciójának hatására elfelejtjük, hova is indultunk. Egy hirtelen kanyar után óriási terembe érkezünk, ahol Eric Cordier és Sőrés Zsolt nem létező rezonanciákkal rajzolják újra a valóság térképét, mígnem egyszercsak újra a nyolcadik kerületi utcákon találjuk magunkat... Filip Đurović (SRB) - magnószalagok, elektronika • Mákó Rozi - elektronika Kristóf Marci -

ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS – THE WASP BOUTIQUE (2LP+DVD+DOWNLOAD CODE, pH-22)

PRESS RELEASE: FEBRUARY 2014 ARTIST: ART-ERRORIST & ZSOLT SŐRÉS ALBUM TITLE: THE WASP BOUTIQUE LABEL: PERIPHERAL CONSERVE (pH-22) FORMAT: DOUBLE VINYL (500 copies with DIGITAL DOWNLOAD CODE). Copies will come with a DVD of a portrait film of the two musicians by Douglas Hart and Peter Strickland. DISTRIBUTION: The state51 Conspiracy from MARCH, 2014 Outer design and disc labels: Babs Santini TRACKS: Side A 1. Was ist los da oben? 13:16 2. 100gr de protéine 11:59 Side B 3. Saute! 4:44 4. Sorry, it’s illegal 15:30 Side C 5. 20th September 13:02 6. Sans Parole 9:48 Side D 7. Luvoco 15:20 Total playing time: 83:44 Art-Errorist (Jean-Hervé Péron) : lyrics / vocals, bass guitar, acoustic guitar, trumpet, cavaquinho, psalterion, loops, samples, oil barrel, thermic chainsaw, hammerdrill, effects Zsolt Sőrés (Ahad) : viola, circuit bent toys, home-mades, ”lo-fi” synthesizers, crackle box, Korg DS-10, theramin, dictaphone tapes, percussions, sonorous objects,

John Butcher on Free Improvisation – John Butcher a szabadimprovizációról (1998)

John Butcher 15 Simple Statements on Free Improvisation – with Illustrations and Contradictions* John Butcher: Asymptotic Freedom, for feedback saxophone, snare drum, guitar & e-bow. A response to the work of Gustav Metzger. Self Cancellation, Install, Glasgow. 2008. © Philip Berryhill, 2008 1. Group improvisation involves an attempt to make music that no one player could imagine. It should force the musicians beyond their own conceptions. 2. Each player should equally be able to affect the content, form and direction of the music at any moment. 3. The physicality of sound production is inescapably connected with the creation, not just the execution, of the music. 4. Free improvised music is necessarily spontaneous, but is built on a background of years of study, experiment, thought and experience. 5. There exists the possibility of trying to play a music with no history. 6. Free improvisation shows that complexity is actually very natural. 7. Contemporary music seems t